BR 22 class 22
Typische DR-Reko-Lokomotive! Typical DR reco engine!

Autor/author: Daniel Hentschel

Last Update: 18.07.2001

 

In den Jahren 1958 - 1962 nahm die Deutsche Reichsbahn 85 Maschinen der Baureihe 39.0-2 in ihr Rekonstruktionsprogramm auf.

Kernstück des umfangreichen Umbaus war die Ausrüstung der Lokomotiven mit dem geschweißten Kesseln mit Verbrennungskammer. Weil dieser Reko-Kessel länger als der Originalkessel war, musste auch der Rahmen und Achsstand verlängert werden. Mit dem Neubau-Führerhaus in Verbindung mit den Witte-Windleitblechen entstand eine moderne Dampflokomotive im Stil der Einheits- und Neubaulokomotiven.

Haupteinsatzgebiete der 110 km/h schnellen Baureihe 22 waren Reisezüge auf Mittelgebirgsstrecken in Sachsen und Thüringen. Vor den sogenannten "Interzonenzügen" kamen diese Lokomotiven auch auf DB-Strecken.

In the years between 1958 to 1962 the Deutsche Reichsbahn undertook a reconstruction programme involving 85 engines from the class 39.0-2.

The basis of the comprehensive makeover was the fitting of a welded boiler. because these new style boilers were longer than the originales, then the axle frames and distance between the axles also had to be increased. The driver's cab came from a recently built DR-loco, so that in conjunction with the Witte style smoke deflectors, a newly constructed loco was created, resembling a new standart class.

The new, 110 km/h fast class 22 locos were mainly ssen in service hauling passenger trains in the hilly terrain of Saxony and Thuringia. These locomotives were used to haul the so called "Inter Zonal Trains" over DB rails.

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